Ethän kopioi kuvia ilman lupaamme, toivoo Pikkusukka ja sen äiti.

perjantai 12. heinäkuuta 2013

Parsakaalin syöjä äiti

Laitetaan nyt vähän toisenlaistakin postausta välillä näiden ompelupostauksien lisäksi.
Kovasti tässä siis edelleen kuntoiltu ollaan ja koitettu treenata kohti syyskuun puolikasta. Jalat pahasti reistaavat ja "penikat" ovat todella kipeät. Välillä ei pysty kunnolla varaamaan jaloilleen, varsinkin tuo vasen jalka.
Vatsareeniä olen myös koittanut tehdä ja pienillä painoilla käsiä ja selkää. Toistot, niihin jaksan edelleenkin uskoa. Painoa on nyt lähtenyt viitisen kiloa, joka ei kyllä ole se tavoite. Siis painon pudotus. Olen vain katsonut, että saan proteiinia tarpeeksi lihasmassalle kasvaa ja rasvaa sopivan vähän vatsalle ei anneta kasvun varaa ;)
Olo on mahtavan energinen ja jaksaa paljon enemmän, kuin silloin, kun illat notkui soffalla irttaripussin ja voileipien kanssa telsua tuijottaen.
Ikinä en ole mikään paikallaan pysyjä ollut ja tästä syystä ehkä välttynyt siltä pahimmalta massankasvulta.
Ja ehkäpä tämä perimänä saatu hyvä aineenvahduntakin on osaltaan auttanut asiaa :)

Mutta taas on tosiaan lepopäivää luvassa, kun jalkoja juimii aamuisen kevyen hölkkälenkin jäljiltä. Konsteja tuohon tarvitsisi, miten tuon kipuilevan penikan saisi kuntoon??
Pakko olla joku muukin konsti, kuin tuo lepo, koska siihen ei nyt olisi varaa ja aikaa...


1 kommentti:

Kälynen kirjoitti...

"Penikkatauti liittyy sääriluun etuosan lihasaition sisäisten rakenteiden ärsyyntymiseen ja tulehdustilaan. Sille on tyypillistä säären sisäosan kipu, joka syntyy varsinkin rasituksen jälkeen mutta voi vähitellen myös kroonistua. Penikkatautiin myötävaikuttavia tekijöitä ovat kovalla alustalla (asfaltti) juoksu sekä alaraajojen lisääntynyt rasittaminen huonoilla juoksukengillä.

Tyypillistä penikkataudin oireista kärsivälle ihmiselle on hiljattain alkanut kunto/juoksuharjoittelu, jossa rasitustaso on melko äkillisesti noussut aiemmasta totutusta liikunnasta. Lepo yleensä helpottaa tilannetta, mutta harjoittelun jatkamisen jälkeen kipu voi palata. Tilanteen kehittymistä edesauttaa usein todettavat jalkojen virheasennot, joita voidaan korjata mm. tukipohjallisilla. Ensimmäisiä penikkataudin pahenemisen estäviä toimia ovat juoksuharjoittelun ja rasituksen tauottaminen.

Syynä säären sisäosan kipuun on säärtä ympäröivän kalvon kiristyminen jolloin lihasaition paine nousee. Usein penikkataudissa on havaittavissa sääriluun reunassa pieniä kyhmyjä, jotka ovat usein kipeitä ja saattavat reagoida varovaiselle hieronnalle. Tilanteeseen auttaa yleensä lepo ja erilaiset fysikaaliset hoidot, mutta hankalissa tapauksissa voidaan joutua turvautumaan leikkaushoitoon. Siinä lihasaitiopainetta ylläpitänyt ahdas kalvon ja luun välinen tila avataan, jolloin lihasaitiopaine vähenee ja kivut helpottavat.
Warning

Hoitonetin käyttäjien useimmiten penikkataudissa kokema oire on ollut säärikipu. Lisäksi käyttäjät ovat kokeneet harvemmin kolmea muuta oiretta. Eniten käytetyt hoitokeinot ovat olleet kipulääkkeet, hieronta, erikoisjalkineet, kylmähoidot ja pintalämpöhoito. Myös kymmentä muuta hoitokeinoa on käytetty. Koko listan yleisimmistä oireista ja niiden koetusta voimakkuudesta sekä hoitokeinoista ja hoitojen koetusta hyödystä näet alempaa." (hoitonetti.fi)

Tauotusta, pyöräilyä/uintia lenkin sijaan, kylmä/kuumahoitoa, voltaren+kylmägeeli ja hierontaa... TSEMPPIÄ :P